there is only one guy in this world who can make me smile when I am down

Alla inlägg den 2 juli 2009

Av Sofie - 2 juli 2009 23:06


Den var precis på tv, har inte sett den förut och har velat se den länge. Den var superbra, mycket bättre än några förväntningar jag kan ha haft.


Handlingen lite kort: Året är 2035 och människan har uppfunnit robotar som ska hjälpa tilli vardagslivet. Allt fungeras som det ska till en viktig professor inom robotforskningen blir mördad. Kommisarie Spooner (Will Smith) är helt övertygad om att det är en robot som gjort det trots att det talar emot deras programmering. Men något är annorlunda med den robot som misstänks för mordet, han kan visa mänskliga känslor.


                

Av Sofie - 2 juli 2009 21:04

Har idag kollat butterfly effect 2, en film som börjar med 4 vänner som firar en födelsedag på ett favoritställe. Sedan blir de tvugna att åke hem tidigare vilket resulterar i en bilolycka där alla utom en av dem dör.

    Ett år efter olyckan händer det något med honom och han flyttas bakåt i tiden, tillbaka till bilen innan olyckan. Sedan, genom hela filmen, flyttas han tillbaka till ögonblick som han vill ändra på, med värre och värre resultat.

    Jag tyckte inte att det var nå vidare bra, den var lite rörig, och väldigt förutsägbar.



Har inte sett ettan än, men jag har 3an så den ska man väl se nån gång, tror syrran sa att hon hade ettan nånstans så jag får väl se den nån dag och se om den ärnå bättre.

Av Sofie - 2 juli 2009 19:44

Sitter och kollar sipmsons på tv, det är det där läskiga avsnittet med Funzo-leksaken, gläää jag hatar dockor, de läskigaste/äckligaste spökhistorior jag vet involverar levande dockor. Porslinsdockor är extra läskiga. Speciellt gamla smutsiga trasiga med bara ett öga och inge eller lite hår kvar. Viiider!

Av Sofie - 2 juli 2009 17:24


Möss är ju djur som är ganska små och på grund av det är det många som tror att man inte kan göra något speciellt med dem. Där har ni fel! Möss kan vara superroliga och intressanta bara man tar sig tiden att få dem tama och intresserade av annat än äta och sova. Möss behöver ganska mycekt aktivering och kan vara utanför buren i timmar utan att bli trötta. Detta ställer ju krav på oss som ägare att kunna aktivera mössen på ett bra sätt.


Buren

Buren är en av de viktigaste delarna, den får inte vara tråkig eftersom mössen ju kommer att tillbringa större delen av sin levnadstid i den. de är smarta sjur så de tycker om variation, det bästa är att byta ut inrednigen när man städar buren. En vecka har man bara leksaker en annan fyller man buren med grenar som de kan klättra runt på. Gör det besvärligt för mössen att ta sig från ett ställe till ett annat så de för fundera lite (inte med gamla möss som lättare gör illa sig). I huset ska det också finnas gömställen och mat. Utomhus finns massor av bomaterial som man kan sätta i buren sommartid. Att föredra är att man på något sätt sanerar materialet innan man sätter det i buren. Antingen genom att frysa det eller ha det i ugnen (150 grader, 30 min ungefär) då tar man död på alla småkryp som kan vara skadliga för de små.

    Som strö i buren kan man ha vanligt kutterspån så då möss inte är lika känsliga som råttor, men har man hannar kan toa-lätt vara att föredra då det suger upp lukten bättre. Kattsand är för hårt för att ha i buren.


Mat

För att möss ska vara alerta, pigga och må bra så måste de få rätt mat. Ett bra torrfoder för möss är vanliga muspellets som finns i affär, men de ska även ha färskmat varje dag. Såsom frukt och grönsaker, pasta, ris, havregrynsgröt, knäckebröd och så vidare. Mina möss älskar färskmat, de har nästan slutat med torrfoder, men det är vikigt att de alltid har torrfoder i buren. Samt färskt vatten varje dag.


Aktivering

man kan lära sina möss väldigt mycket om man bara vill och om mössen är den typ som går att lära saker. Lite saker man kan försöka lära dem:

  • Gå på bakbenen
  • Komma när man ropar på dem
  • Kliva genom ringar
  • Apportera trådrullar
  • Agility i musstorlek

Listan kan göras lång. Det är bara fantasin som sätter gränser för vad du tror att sina möss klarar av.


Varför möss då?

Möss är, tycker jag, ett bra nybörjardjur. De är lätta att hantera och är väldigt snälla, det är bara undantagsfall där mössen bits. Och ju mer man hanterar dom desto tamare blir dom. Man kan ha dem på axeln, eller i huvan på tröjan och så vidare. Men man måste alltid ha i bakhuvudet om man har dem med sig, för det kan lätt hända olyckor. Det bäst är i mitt tycke att man tar djur som är minst sju veckor gamla, då har de kommit ur det så kallade popcorn-stadiet och är lite lugnare och enklare att hantera. En femveckors musunge är ganska liten.


Det finns massor att berätta men jag tar bara upp lite grann just här.



En bild på den lilla familj jag hade förra året. Spindel till vänster har jag ännu kvar, den bruna i mitten är Fridolf han blev två år gammal. Sen har vi Kusin det till höger, Spindels mamma. Hon var min absoluta favorit och dog alldeles för ung, näst efter Lakrits är hon den tamaste jag har haft.

Av Sofie - 2 juli 2009 14:39


Australiensisk Vattenagam Physignathus lesueurii 

En riktigt snygg ödla som jag hoppades skulle komma till skolan, men just nu finns det ingen plats för dem, kräver rätt stort terrarium (4 m3). Om man hade pengarna och bostaden så kanske man skaffar den nån gång i framtiden, men just nu har jag annat på min priolista :)



En gudomligt snygg hane


Honorna är inte lika vackert tecknade som hanarna, men oj så läckra...



En unge, vet inte ålder på den men inte mer än ett par månader.

Av Sofie - 2 juli 2009 14:22


Tänkte lägga upp lite bebisbilder på mina grisar, saknar lite att ha minimarsvin. De är ju så kul när de är små :)


 Bamboo och Lupin den 11 juli 05, fem och en halv vecka gamla 


Aladdin med syskon kvar hos uppfödaren, 1 dag gammal


Var Aladdins namn kom ifrån, julen 07, 7 veckor gammal


Av Sofie - 2 juli 2009 14:06

Han har varit lite upp uch ner de senaste veckorna, men mer upp den här sista veckan, så kanske inte behöver bekymra mig om en ny kompis till Aladdin riktigt än.

Presentation


"The greatest harm can result from the best intentions"

Klocka

Livestream

Watch live streaming video from fiffiluren at livestream.com

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Vad ser ni när ni ser en tamråtta?
 Ett äckligt odjur som borde utrotas?
 Ett djur som får leva bara det inte har något med dig att göra
 De är helt ok, bara du inte behöver ta i dem
 Gillar dem, bara inte svansen
 De är helt ok, inget favvodjur dock
 Det är det bästa som finns!

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards