there is only one guy in this world who can make me smile when I am down

Alla inlägg under januari 2010

Av Sofie - 29 januari 2010 20:56

Jag har under en tid vart lite småkär i Irland, och hade kunnat tänka mig att flytta dit nån gång i framtiden om det inte vore för ett deras medeltemperatur i januari är 9 plusgrader och regn och slask. Så vädret tilltalar mig inte det minsta då jag gillar snö och inte för varmt på sommaren.


Kärleken till landet har också gjort att jag har en förkärlek till irländska hundraser, irländsk varghund har jag ju nämnt förut, dom älskar jag för att de är så stora och så sjukt snälla, sen blir jag helt hypnotiserad av att se en varghund röra sig.


Sen insåg jag att jag inte kommer att kunna börja med en varghund - det har jag nog inte råd med. Så jag siktade in mig på en mindre ras och hittade då Irish softcoated weathen terrier (även kallad Softis, men detta smeknamn försöker nu uppfödare få bort då rasen är allt annat än soft) en hund som utseendemässigt är lite lik varghunden samt att den är i lagom storlek. Jag har dessvärre bara träffat två individer av denna ras (varghunden har jag bara träffat en) men fann dom trevliga och roliga (åtminstånde den ena, den andra sket fullständigt i mig).


Men jag har också fått upp ögonen för Irländsk terrier, en medelstor, röd hund. En hund som kräver mycket mental träning och inte så mycket fysisk (som det varghunden behöver). Den är lätt att ta med sig och är en hund som älskar utmaningar, sen har den lite mindre krav på pälsvård än vad weathenterrien har. Jag tror det är utseendet på dessa hundar som gör mig helt salig, tycker väldigt mycket om den där lite ovårdade rufsiga utseendet (vilket inte alla gör). Och många är emot terriers för att de upplever dom som envisa och som kör sitt eget race - men jag vill mena att terriers är beslutsamma och självsäkra hundar.



Irland har fyra terrierraser som ni ser ovan, och man kan se ett samband mellan utseendet på raserna från detta land. irish Glen of Imaal är en liten ras med korta ben och lång rygg (inte riktigt tax men åt det hållet), den vet jag ingenting om då jag först idag har hört talas om den inför det här inlägget. 


Här på irländska kennelklubbens hemsida finns lite information om raserna ovan och lite fler raser med bilder.


Och sen har vi ju mig och mina favvisar, råttorna. Även hos tamråttor finns det en irish variant och den ser ut såhär:


Det är en liten vit triangel på bröstet, ofta också med vita tår/tassar. Finns i alla färger.


Skulle inte säga nej till en råtta med den teckningen (men skulle nog inte säga nej till nästan vilken råtta som helst...)

  

Av Sofie - 29 januari 2010 01:08

Det är så det känns när man har mitt jävla duntäcke. Jag måste varenda jävla dag rätta till det för att täcket har korvat sig inne i påslakanet och jag blir galen snart, dessutom känns det för litet, fort kort eller nåt... Vet inte, kanske inbillar mig.


Men jag har inget minne av att det har varit såhär förut, varför ska man varenda dag behöva skaka ut täcket för att det korvar sig? Något är ju fel, om det är jag som snurrar i sängen, eller om sängen är konstig, eller om påslakanet är konstigt (borde inte vara det do det är samma problem med alla påslakan). Sjukt irriterande är det iaf.

Av Sofie - 24 januari 2010 17:32


Theme-sången från Avatar


Av Sofie - 23 januari 2010 23:06

Har bytt bakgrund på datorn igen, tänkte testa den här ett tag, det är en stillbild från början av spelet (som jag för övrigt har spelat igenom en gång nu).


Den här är ju också snygg, lite mer neutral än den andra, men samtidigt känns det dom om det saknas något till vänster, det blir så mycket yta. Fast det är ju också snyggt på sitt sätt.


Ja, har som nämnt spelat igenom spelet baserat på filmen Avatar. Läste på internet att det skulle vara ett kort spel, men ett dåilgt slut. Måste säga att jag blev lite besviken på min dator (igen) för då jag satte igång spelet så laggade det som fan. Det gick jättesegt och det var svårt att styra hur man skulle gå då man inte kunde se något. Sen ställde jag in grafiken så att det bara var hälften av kraven på allt och då gick det bättre, fortfarande segt, men bättre. Jag sitter sällan jättelänge med ett dataspel av den här sorten, då jag brukar spela igenom dom rätt snabbt. Den här tog två dagar av mit liv att klara av. Inga tårar fälldra där inte, för det var två bra dagar.


Kanske att jag hade spelat igenom det snabbare om det inte hade laggat något, ska nog köpa den på PS2 sen då tv-spel brukar fungera bättre än pc.


Men dessvärre hade dom rätt i att slutet var dålig, man fick som aldrig vara med till skrigets slut utan man blev bprtkopplad tidigare. Kan tillägga att man inte spelar som Jake Sully eller Neytiri, utan som en soldat som kommer till planeten och får sin egen avatar. Men jag undrar om inte det kan vara så att uppdragen kan vara olika för vilken soldat man väljer från början, kanske... Jag vet inte. Annars är spelet rätt kasst på det viset.


Men i övrigt var grafiken bra (trots nedställningen för att överhuvudtaget kunna spela), storyn var bra. Man behöver aldrig fundera på vad man ska göra, det finns alltid en vägvisare som säger hur och vars. Sen var det vissa svårigheter att styra Ikran och Toruk, så det tycker jag att de kunde ha gjort enklare, sen blir kameran helt knäpp när man flyger så ofta hamnar man i ett lodrått läge och snurrar bara runt på stället eller flyger in i nån vägg. Men när det är öppet går det bra att svänga och hela paketet.


Trailern här innehåller inte riktigt det som jag gick igenom i pc-spelet. PS och PC brukar vara lite olika så det kanske är det som är skillnaden.


Av Sofie - 23 januari 2010 14:38

Min lilla Spindel somnade för sista gången igår, efter en tid med en tröttsam tumör. Så hon valde att gå vidare. Kommer att sakna henne massor då jag ju sett henne växa upp hos mig, från födsel till död.


Spindel 6 april 2008 - 22 jan 2010 

  


Så go'natt gumman, lycka till

Av Sofie - 21 januari 2010 22:44


Farsn satt och surfade när han bad mig komma och titta, han hade hittat en sida där de lagt ut bilder på två vargar som skjutist i Kanada. Dom är helt jävla sjukt stora! Uppskattningsvikten var 90-100 kg per varg! Och i Sverige väger dom inte mer än typ 40 kg, så det är lite skillnad iaf. Jag har länge sagt att jag vill åka till Alaska/Kanada, och det pga deras stora rovdjur som de har överallt, nu vet jag vad jag skulle kunna vänta mig om jag någonsin kommer dit.


Men jag vill ju naturligtvis se dom levande, och har inga planer på att döda dom. Bara beundra dom i sitt rätta elemänt där de får leva som vargar ska göra.


Av Sofie - 19 januari 2010 20:34

Pablo picasso.jpgFick precis veta genom På spåret att Pablo PIcasso hade ett ganska långt namn, för att var exakt hette han: Pablo (eller Pablito) Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima.

 


Av Sofie - 18 januari 2010 18:02

Har ju vart nästan två veckor i Älvsbyn men bästa kompisen. Det var ett välbehövligt avbrott från kaoset här hemma. Hade mitt svarta odjur med mig ner, och han har inte haft så kul på två år. Han och Egon blev snart bästa kompisar och har jagat varandra och busat som galningar under hela vistelsen där. Kattfan har ju till och med gått ner i vikt (vilket han deffinitivt inte behövde) så får väl köpa nåt kraftigare foder, han mår nog inte dåligt av att gå upp ett kilo.


Pojkarna har precis fått nytt torrfoder,två stora skålar som måste fyllas på varje dag mättar dom en stund i alla fall. Uppifrån och ner har vi Egon, Affe och Neo.


Menmen, skitkul har vi ju haft iallafall, trots vissa magsjukdomar och 33 grader kallt. Det har blivit mycket tv och godis och ta det lungt, var ute nån dag med Cs föräldrars hund Zeb - en gordonsetter med energi som tre hundar. Men vi lyckades få honom lite trött i alla fall.


Sen har det vissa dagar varit outhärdligt, så godissugen har jag aldrig varit i hela mitt liv tror jag!!! Och det var dessutom mellan fikadagarna (födelsedagsfika), så det blev extra jobbit. Så vi bunkrade upp med godis och sånt hemma, men inget mer godisbegär visade sig och det blev äta bara för att det fanns.


Myspojkarna efter att de hade somnat i soffan mellan mig och C, Affe har vitt bröst och Neo använder Egon som både slagpåse och huvudkudde.


Onsdagen åkte vi till Piteå vid halv nio på morronen, C hade en ryggbehandling att passa. Sen vart det lunch hos Cs farmor, där blev vi kvar i fyra timmar ungefär innan vi gick en stund på stan innan det var dags för bio klockan 18.


Och som ni kanske har listat ut genom div tidigare inlägg på bloggen så kan ni ju räkna ut att jag gillade filmen, har inte haft mycket annat i huvet än den de senaste dagarna.


Kom tillbaka till lägenheten halv tio på kvällen och möts av tre katter i dörrn. Kommer in i vardagsrummet och det första man ser är tavlan i soffan där jag sover. Katterna har via den nya klöspelaren tagit sig upp på en hylla med lite mindra hållbara grejer och rivit ner en tavla som stod på den, sen en lite pokal med marmorfot ovanpå den - dvs glas över allt i hela lägenheten. Så det var bara att börja skaka sängkläder och damsuga golv och soffa. Helt otroligt att det inte var nån av katterna som hade glas i tassarna. (Klösträdet var shitkul, Neo var lite skeptisk till den han har hemma efter att ha lekt i den här en vecka.)

 

Cs föräldrars katt Rufus fick vara hos oss en natt, det tyckte han inte alls om, han är en grinig gubbe som inte har mycket till övers för andra katter, plus att han hatar svarta katter, det faktum att vi hade två gjorde det ju inte bättre. Han fick äta på spisen för ett han skulle få vara ifred från småttingarna.



Fredag kom Cs kille S förbi och vi passade på att boka en bowlingbana för lördag. Vi missade det i höstas så vi tog det nu i stället. Vi hade shitkul i två timmar, köpte sen hem en sen middag i form av burgare och käkade dom framför Inglorious Bastards (som också är en shitbra film - tänk om 2a VK hade slutat så va? Men det är svårt, de hade ingen Brad Pitt/Aldo Raines på den tiden).


Sen lite PS2 med Jackass the game och Kingdom hearts.


Såndag var det hemfärd, tåget var lungt, trodde det skulle bli jättemycket folk i min vagn, men då jag hade Neo hamnade jag i en annan vagn från alla andra. Så jag var nästan ensam i hela vagnen. Förutom ett par fjortisar som inte kunde bestämma sig för vars de skulle ta vägen.

Presentation


"The greatest harm can result from the best intentions"

Klocka

Livestream

Watch live streaming video from fiffiluren at livestream.com

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Vad ser ni när ni ser en tamråtta?
 Ett äckligt odjur som borde utrotas?
 Ett djur som får leva bara det inte har något med dig att göra
 De är helt ok, bara du inte behöver ta i dem
 Gillar dem, bara inte svansen
 De är helt ok, inget favvodjur dock
 Det är det bästa som finns!

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards