there is only one guy in this world who can make me smile when I am down

Alla inlägg under januari 2010

Av Sofie - 18 januari 2010 17:13

  

Nu kommer den utlovade recensionen på Avatar som jag var å såg med C i onsdags.

James Cameron kom på idén redan -96 och fick ner den på papper, men det är först nu den kommer på film. Cameron inspirerades av andra liknande historier och uppfann då planeten Pandora och deras invånare, däribland folket Na'vi.

  

Jake Sulley är en utbildad soldat men i en olycka bli han förlamad i benen, hans bror blir sedan också dödad under ett uppdrag och Jake får ta hans plats i operation Kino. Människan har med avancerad teknik lyckats ta sig till en planet vid namn Pandora, människor kan inte andas luften på planeten utan dör innom fyra minuter om man andas in gasen. Detta gjorde forskningen komplicerad och man kom på att blanda DNA från människor och planetens invånare, Na'vi, för att skapa avatarer.

    Utvalda människor får varsin avatar, som de får utforska världen med. Jake som är rullstolsbunden kan nu plötsligt gå igen. Under en expedition blir Jake separerad från resten av gruppen när en Thanator kommer emellan dom. Sulley tar sig ifrån den men tappar  bort gruppen och blir tvungen att övernatta i den fientliga miljön, med Viper wolves och invånare som inte är speciellt förtjusta i den egoistiska arten kallad människan.

    Moderträdet Eywa har dock planer för Sulley, och han hamnar snart i värld han aldrig kunnat föreställa sig.



Det här är rakt igenom en film för mig, det här är JAG! Så jag är precis som alla andra och tycker att filmen är super, så jävla enkelspåriga folk är egentligen. Men fan också, jag älskar filmen och kommer för alltid att göra det. Måste säga det igen, DET ÄR DEN GENOM TIDERNA, BÄSTA FILMEN JAG HAR SETT!!! Ingen kan slå den här, varken nu eller senare. Miljöerna är underbara och sjukt häftiga, mycket var likt det som finns i Jordens djungler men det var överdimensionerat, och tillsnittsat, exempel på det är att alla växterna började lysa när det blev mörkt. Sen en liten ödla som kom in i bild i bland, den hade en spiralvinge på ryggen så när den blev rädd så snurrade den iväg.

    Sen fick man ju se hur djuren och folket såg ut! Det var inte suddigt eller mörkt så man aldrig får en bra bild av hur det ser ut. Det var en grej jag blev lite rädd för när Vipervargarna kom i bild - att man inte skulle få se hur de såg ut, men vid ett tillfälle fick man se hela djuret från sidan, i slow motion, så man riktigt fick se! Detaljer är viktigt och den här filmen har gott om dom.

    Sen att ha en egen Bansheee/Ikran hade ju inte varit fel, och inte hade jag tvekat heller, trots det man måste gå igenom för att vinna deras förtroende.

  

Hade turen att få se den i 3D, vilket ju inte var helt fel det heller, även om glasögonen var lite klumpiga när man hade egna brillor på sig. Så ni som inte har sett den gör det för i håvete! Men ladda inte ner den eller nåt, kolla den i HD, antingen på bio eller att ni ser den på bio. Den här måste ses i bra kvalitet.


Den här världen SKA jag återfödas i.

  

Av Sofie - 18 januari 2010 02:00

Kan tillägga att jag har bytt bakgrundsbild på datorn, har arkiverat Eric Northman för den här tills jag hittar en bättre.

  

Av Sofie - 18 januari 2010 01:57

Har i veckan varit å sett den genom tidernas absolut bästa film!!! Jag älskade den från början till slut och vet nu vars jag vill återfödas i nästa liv. Jag å C var å såg den i 3D i Piteå, det var superhäftigt, verkligen ett nytt sätt att se film på.


Är så ivrig att få ut det här till världen så ni får nöja er med en trailer och en länk till IMdB tills i morrn då jag ska försöka ta mig tid att redigera och verkligen skriva vad jag kände.


Av Sofie - 4 januari 2010 19:15

Det finns en rått-"uppfödare" i Göteborgstrakten som länge har varit under mikroskåpet av råttvärlden, och det har inte dykt upp mycket bra om henne. Kommer inte nämna några namn eller något, men kanske vet råttmänniskorna där ute vem jag talar om.


Den här människan lär vara en kvinna som är sjukpensionerad och därmed går hemma hela dagarna dvs hon har mycket tid till att göra det hon känner för. Detta verkar ha resulterat i en grossistliknande uppfödning av råttor och möss, även om råttorna är värre drabbade än mössen.


Folk som köper råttor av den här människan vet aldrig vad de får. Några få har haft turen att få snälla och trevliga råttor (nån av dom har bara helt oväntat bitit sin ägare på orimliga grunder - detta kan tyda på aggressivitet i linjerna). Och andra har fått så sjuka och nervösa råttor att de varit tvugna att avliva. Sen är det bara vissa som får stamtavlor till sina råttor, medan andra väntar i år och aldrig får dom. Sen är det oklart vars människan bor då många av köparna inte får komma hem till henne och träffa föräldrar och se hur råttorna bor (vilket vittnen säger är bra förhållanden, men mängden råttor hon ska ha kan inte vara bra får någon).


Människan är dessutom ovillig att diskutera råttors ursprung och man får aldrig se bilder på föräldrar till ungar som hon visar upp, man får heller aldrig veta något, utan "allt ska tas via pm". De få som har fått svar har fått vet något så skräckinjagande som att människan har upp till 40 kullar råttor om året! det innebär att hon har minst 20 avelsdugliga honor i rätt ålder som får två kullar var per år, eller att hon har 40 avelsdugliga honor i rätt ålder som får en kull per år och det är många råttor! (Varje kull kan vara mellan 3 och 20 ungar - det blir hundratalsdjur) Och dom djur som hon sen inte får sålt privat hamnar i djuraffärer eller säljs som ormmat. Detta är även ett tecken på att hon agerar som en oseriös uppfödare då hon inte har något som helst intresse i vars ungarna hamnar.


På profilbilder man får se av hennes ungar så ser man tydligt att de börjar få ett visst utseende som skiljer sig från övriga råttvärlden. Detta tyder på att samma linjer har använts läääänge. Inte många råttlinjer kan anses så bra att man avlar på samma i år för efter år.


Hon har under 2009 dessutom importerat satinråttor (glansigare, mjukare päls) från annat land i Europa, detta är visserligen en variant som inte visat på några genetiska deffekter i samband med pälstypen (det ryktades om fel på 90talet men detta visade sig vara myt).


Hon har haft ungar av nakentyper (det finns tre olika nakengener som ger hårlösa råttor - alla bär dom på någon from av fel som gör att de har mycket sämre immunförsvar och någon av dom ger kracshade njurar som sakta förgiftar råttan).


En tredje variant, som inte på något sätt är önskvärd i Sverige, är hennes senaste importering - manx. Det är en råtta utan svans. Svanslösheten innebär en deformering på ryggraden och inre deffekter, detta gör att manxade honor inte kan föda ungarna normalt, hennes bäcken är för trångt och snett, bland annat... I en annons som jag såg på blocket står det att råttorna hon importerat inte har den här deffekten och är helt friska. Det enda sätt jag kan komma på att man kan uppnå svanslösa råttor utan deffekter är om man helt enkelt hugger av svansen på råttorna och avlar på dom, djuren, sen hugger man av svansen i alla generationer till det börjas födas svanslösa ungar. Detta har hänt förut. Elefanterna i Afrika har ju jagats och nästan utrotats av människan för deras betar - detta ordnade evolutionen med att det föddes elefanter utan betar. Samma gäller det för rottweiler och smålandsstövare, för att inte svansen ska skadas så kuperas den. Och för att det djuren i framtiden ska besparas lidandet så är evolutionen så finurlig att djuren börjar födas med stubbsvans.


Sen är ju råttor som nu vet väldigt små, detta gör att de har väldigt lätt för att bli för varma och det leder till överhettning och vävnadsskador. Råttor använder sin svans för att reglera kroppstemperaturen, den skickar ut blod i svansen där det svalnar och kyler sedan ner kroppen när det återvänder in till kroppen. En manxråtta kan omöjligt göra det här. Och vetenskapen har visat att det tar upp till en timme längre för en manx att återfå normal kroppstemperatur efter att ha överhettats.


Så ser ni råttor från denna människa, bojkotta fullständigt. Hon är inte att lita på. Ofta står det i annonserna att djuren är friska och välmående men då man aldrig får veta något om föräldrarna, hur ska man veta? Hur ska man kunna lita på denna människa som bara undanhåller information om sin uppfödning och inte öppet står för vad hon håller på med? Ett tecken på att en uppfödare är oseriös är just ovilja att disskutera linjer och förfäder till djuren.



En råtta är inte en råtta utan sin svans, det är bland annat den som gör den så speciell och som gör den till en råtta! Vill man ha en råtta utan svans, finns det gått om guldhamstrar där ute som behöver hem. Stöd inte avel på svanslösa råttor, det är inte naturligt och har inte uppkommit genom bra avel vad uppfödarna än säger.

Av Sofie - 3 januari 2010 01:17

Något jag finner väldigt puckat är när jag läser annonser där djur säljs, där texten är skriven i jag-form som om det var djuren som saäljer sig själva. Exempel: Jag är en liten grå kattunge på 12 veckor som nu är redo att flytta hemifrån då min matte börjar vara less mig, jag är snäll... osv. Detta tycker jag ger ett väldigt oseriöst intryck och jag läser sällan eller aldrig sånna annonser mer än att jag hinner se hur det är skrivet.


Säljaren vill försöka göra gulligt intryck, som om det var djuren som skrivit annonsen. Det är bara barnsligt och löjligt.


Så ett tips till er som säljer djur: skriv aldrig i djur-jag-form, det kan locka oseriösa köpare som bara ser det gulliga i det hela och inte inser att det faktiskt ett djur, ETT LIV, de är på väg att ta hem.

  

Presentation


"The greatest harm can result from the best intentions"

Klocka

Livestream

Watch live streaming video from fiffiluren at livestream.com

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Vad ser ni när ni ser en tamråtta?
 Ett äckligt odjur som borde utrotas?
 Ett djur som får leva bara det inte har något med dig att göra
 De är helt ok, bara du inte behöver ta i dem
 Gillar dem, bara inte svansen
 De är helt ok, inget favvodjur dock
 Det är det bästa som finns!

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards