there is only one guy in this world who can make me smile when I am down

Alla inlägg under april 2010

Av Sofie - 11 april 2010 10:09

Hittade på omvägar den här artikeln, vet inte vad jag ska tro. Antaglien har de skitfoder till djuren i Frankrike, eller nåt... Men jag har ignen hund än, och min katt har än så länge inga problem med maten han äter så, jag fortsätter nog i samma spår som tidigare, tills vidare...


 

Av Sofie - 7 april 2010 21:41

Köpte ju en blandnign åt tjejerna på Djurmagazinet, hoppas dom gillar den, för den ser riktigt bra ut :)

  

Av Sofie - 7 april 2010 15:15

Tänkte skriva lite skillnader på just Råttor och Marsvin, dom för att det var den ena jag vill ha och det var den andra jag fick. Den 11 juli 2005 fick jag hem Bamboo och Lupin, dom har varit en tröst flera gånger men jag har också ångrat mig flera gånger under det senaste året, et har varit så mycket krångel med dom. Främst då efter att Aladdin kom in i familjen.


Jag ville ha råttor redan 2004 och har sen dess läst om dom, men pappa ville inte att jag skulle ha några råttor, av personliga skäl som han vägrar dela med sig av, så det blev marsvin i stället.

 



  RåttorMarsvin
Ålder2-3 årupp till 8 år
ÄterAllätareGräs/hö och grönsaker
BurKräver klätterytor och inte så mycket bottenytaKräver stor bottenyta dvs de tar mycket plats

Flock-

egenskaper

Är mycket sällskaplig och vill ha många kompisar, sover gärna i en hög, dricker och äter tillsammans, putsar varandra.Måste ha kompiar, men jag har inte riktigt förstått hur det där fungerar, tycker inte att de är speciellt sammansvetsade inom flocken alla gånger. Det är mycket gruff om nån kommer för nära. Var och en sköter sitt.
Fördelar

Lätta att aktivera och enkla att ta med sig, behändiga i storlek. De blir mycket fästa vid sina ägare och är otrolig  tillgina och gosiga. Ett bra citat som används som slogan till den Råttornas dag "To the world - you are just one human. To a rat - you are the world". Och det tycker jag stämmer superbra.

Lättränade, kan lära sig trick och komandon samt agility.

Dom har en svans.

Kräver inte lika mycket tid som råttor och är nöjda med rätt lite aktivering. Kan vara gosiga att mysa med när man tar det lungt, relativt lättstädad bur åt dom, beror lite på sort. Lättare krav på mat än hos råttor.

Kan bli uppåt 8 år gamla, relavit lite sjukdomar.

NackdelarLever inte så länge, 2-3 år vanligast, mycket sjukdomar och gentetiska svårigheter pga dålig avel.

Kan uppfattas som korkade och är svåra att sysselsätta, det är inget djur för någon som vill träna med sina djur. Lever stundvis om väldigt mycket och kan då vara jobbiga att ha omkring sig.

Saknar svans helt, har i stället körtlar som är mycket svåra att hålla rena.


Jag är en råttmänniskan in i märgen, inte alls sugen på marsvin längre, visst jag tycker dom är fina att se på och det är jättekul att höra och se dom vara glada, men det är så länge mellan gångerna det händer hemma att jag har tappat hoppet om dom för länge sen.


Råttor är helt enkelt mycket roligare och mysigare och lättare att ha å göra med, och inte skitar dom ner som det marsvin gör heller, en råtta är superenkel att få rumsren (oftast, undantag finns det alltid).

Av Sofie - 7 april 2010 13:07

Var på ÖB tidigare, köpte lite andra grejer till mössen, kollade efter rör till marsvinen också men hittade inga (måste till en byggavdelning för att hitta sånna jag letar efter).


Köpte iaf buntband (anväder dom när jag sätter fast kartonger och annat i mössens bur) och hittade sånna jag letade efter - det står på hyllan att dom kostar 18 kr. Kanon då tar vi två! Kommer till kassan och jag har handlat för över 200 spänn! Det visar sig att buntbanden kostar 65 kr st, lite skilland mot vad jag hade räknat med.


Det visar sig att det var en felmärkning på hyllan och att de olika sorterna hade bytt plats eller nåt. Men jag fick köpa dom för 18 kr st iaf så jag sparade 94 spänn! Ibland ska man ha tur :)


Hittade något annat som såg kul ut. Dumle som chokladkaka, samt en salmiakkaka som jag var tvungen att testa. Har inte öppnat dom än, har precis ätit lunch, men jag säger hur det gick när jag har testat. :)  


Av Sofie - 7 april 2010 12:33

Yes, jag har supertåkigt och har ingen musik på min dator som inte är sönderlyssnad, så det blir mycket från andra bloggar och Youtube just nu (kanske det som suger krämen ur internetpinnen?), men iaf, här har ni alla låtarna från How to train your dragon, jag sitter fortfarande och lyssnar igenom dom och än så länge låter det bra :)


Normala filmer har ungefär 10-15 låtar, den här har helt jävla seriöst 24 stycken!


Och JA, jag är galen som lägger upp alla, men va fan, dom ska ju vara lätta att hitta, eller hur? :)


1. This Is Berk

2. Dragon Battle

3.The Downed Dragon

4.Dragon Training

5.Wounded

6.The Dragon Book

7.Focus, Hiccup!

8.Forbidden Friendship

9.New Tail

10.See You Tomorrow

11.Test Drive

12.Not So Fireproof

13.This Time Fo Sure

14.Astrid Goes For A Spin

15.Romantic Flight

16.Dragon's Den

17.The Cove

18.The Kill Ring

19.Ready The Ships

20.Battling The Green Death

21.Counter Attack

22.Where's Hiccup?

23.Coming Back Around

24.Sticks & Stones



Och jag har inte ens sett filmen än!

Av Sofie - 6 april 2010 20:07

HIttade den här bilden på Blocket, blev nästan rädd då jag såg den:


Det är helt ärligt någon som avlar på djru som ser ut sådär. Nosen sitter ju snart ovanför ögonen! Hur snyggt är det! Och den som helt ärligt tycker att den här är gullig (och då inte fulsöt eller charmig) utan rent ut sagt gullig - den jävlen har något så allvarligt fel i huvet att det nog inte går att fixa.


Troligen kommer den att växa upp till något sånt här:


Fan inte kul, katt"aveln" har gått åt helvete fullständigt tror jag. Det är ju bara kolla dom här kortbenta kissarna som AO skrev om... Fan inte klokt att dom gör på det viset.


Såhär ser en snygg perser ut om du frågar mig, det skulle fan inte ha gått längre än såhäe, men idioter finns det gått om och inte fan är det dom som får lida för det.

Av Sofie - 6 april 2010 12:40

Hade veckans första körlektion i morse - halv åtta! Det är fan inte nådigt då jag har varit ledig sen jag kom hem från halkbanan i onsdags. Och nu har jag fri dag i morrn och så halv åtta igen på torsdag morgon. Fredag har jag inte i minnet.


Men iaf, satt på skolan en stund efter att ha kommit tillbaka från landsvägskörningen. Sen blev det stan då morfar var har gubbdagis till klockan 11.


Hittade ett par jeans på Kappahl får 300 spänn :) Inte oftar jag hittar braller som jag gillar och kan ha. Gick runt på stan får å se om jag kunde hitta någon som säljer mobiler men tror jag tar det på en större affär vid senare tillfälle...


Gick sen till Djurmagazinet för å hälsa på folket och kolla om jag hittade nå grejer till mössen, plus att jag skulle köpa lite foder åt dom. var ju tvungen att titta in i deras tropikrum - dom hade någon mycket störande bakgrundmusik med en trasig anläggning så det var inge kul. Kragagamen, som var där när jag praktiserade vid den här tiden förra året, var fortfarande kvar. Stackars jävel. Sen hade dom mycket nya djur också.


Och jag måste ju gå till smådjursrummet såklart. Tänkte kolla om de hade några spännande möss då jag är på jakt efter kompisar till tjejerna. Fastnade en stund vid råttorna, det hade kommit ett lass nya på morgonen så det fanns en del intresanta varianter, dom hade bland annat amber - mycket ovanlig på djuraffärer, sen var det dom vanliga black husky/stiped, och svarta birkshire, det var nån blue husky/striped också.


Skitsöta sådär precis innan de ha hunnit bli rädda för allt och alla som rör sig utanbör buren :P. Sen kollade jag mössen, hittade en i översta buren som inte var agouti, han var nån blå variant - jättesnygg. Men eftersom det var en hane så får det vara (plus att jag i normala fall INTE köper djur i djuraffär av den här anledningen). Och i buren med honor fanns det bara agouti och en enda pew. Så inget som intresserade mig nämnvärt.


Sandra var där och städade burar men hon kände inte igen mig alls, kanske inte så konstigt egentligen, gjorde inget bra intryck på dom så dom har väl förträngt att jag någonsin var där.


Dom andra djuren tittade jag då inte ens på. Tänkte inte alls på det. Fick med mig en fröblandning, lite jordnötter, ett rep som man fäster i gallret och lite godis till Nisse (Neo) :)


Av Sofie - 6 april 2010 12:36

Idag skulle Spindel ha fyllt två år om inte tumören hade tagit henne ifrån mig i januari. Jag har känt den där busen från födsel till död så hon är speciell och kommer alltid att vara det :)


Bild från när hon var liten, bilden är tagen runt vår/sommar 08 så hon är bara någon månad gammal.

Presentation


"The greatest harm can result from the best intentions"

Klocka

Livestream

Watch live streaming video from fiffiluren at livestream.com

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Vad ser ni när ni ser en tamråtta?
 Ett äckligt odjur som borde utrotas?
 Ett djur som får leva bara det inte har något med dig att göra
 De är helt ok, bara du inte behöver ta i dem
 Gillar dem, bara inte svansen
 De är helt ok, inget favvodjur dock
 Det är det bästa som finns!

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards