there is only one guy in this world who can make me smile when I am down

Alla inlägg under mars 2010

Av Sofie - 17 mars 2010 20:09

Har vart nere i Falun i snart två veckor, och jag saknar kisse som faaaan. Såg dessutom bilder på honom i en kartong på morsans blogg, det gjrode ju inte saken bättre. Vill ha min tudor här hos mig...


  

Av Sofie - 16 mars 2010 20:45

...om varför man inte ska köpa djur i djuraffär som köper in från grossister av något slag (egentligen ska inte djur säljas i djuraffär över huvudtaget då det leder till för mycket impulsköp och lidande för djur). Det är såhär det ser ut. Den vanligaste grossisten i Sverige är Iamzo, ser ni att djuren kommer därifrån, KÖP FÖR I HELVETE INTE!


Det ser inte bara utsåhär i andra länder, det ser utsåhär i Sverige ocskå, det är inget undantag. Och som det står i texten - det värsta av allt är att det är lagligt.


Uppdatering: det finns ju fler än en grossist, en annan är Åkello, där djuren har det minst lika illa som de på bilderna nedan.


http://www.brecklagh.com/petshops.html


Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket



Smådjuren är husdjur - kompisar - de har ett värde som inte kan mätas i pengar om det tas omhand på rätt sätt.

 

Ingen handelsvara som man tjänar pengar på.



Av Sofie - 16 mars 2010 19:51

Det är ett jävla helvete att ta körkort i den här stan egentligen, det är korsningar och huvudleder, stoppskyltar och väjningsplikt till höger och vänster. Och nu när det fortfarande ligger snö i alla gathörn så blir gatorna smala och det är skymd sikt åt alla jävla håll. Fan inge kul det här. Men idag har det gått bra, tydligen syns det en väldigt tydlig förbättring från första veckan.


Men jag står fortfarande fast vid att det är tusen gånger lättare att köra traktor! Dessutom är det roligare :P


Av Sofie - 14 mars 2010 22:20

En liten hint om hur jag ser ut, för er som inte vet det :P

    


Sen är inte mina färger riktgit såhär intensiva, tänker då främst på ögonen. har suttit med den här i ungefär tre-fyra timmar, tror jag. Minns inte när jag började...? Blev riktigt nöjd med den här, men kommer garanterat att hitta nå fel i bilden om nån dag.typ som att den bara har ett öra :P

Av Sofie - 14 mars 2010 19:53

har skittråkigt, det resulterade i det här:


Ett nytt rekord i robot unicorn attack. Det är ju långt ifrån det bästa som har presterats i det här spelet, men det är det bästa jag har gjort.  Siktar väl på 100 000 sen då?


Internet är åt helvete, sitter med en teliapinne och den har blivit överbelastad av något, så jag sitte med världens segaste internet. Yippie...

Av Sofie - 12 mars 2010 17:08

Eller ja, har haft helg egentligen sen klockan tio då morfar hämtade mig från skolan. Har haft körning på första passet dvs halv åtta - lite trött man är då, men jag vaknade av någon anledning före klockan, tror det är lite för varmt i mitt sovrum som vanligt.


Första veckan har gått hyfsat bra, lektionerna går bra och alla teorilektionerna är genomledda (för den här veckan). Har kommit igång ordentligt med frågorna på datorn, men har inte börjat läsa ordentligt i böckerna än, tänkte göra det nu då jag är ledig hela helgen...


Som sagt det går bra på lektionerna, men ändå går jag varje kväll och lägger mig med en ångest inför morgondagen, men när jag väl sitter i bilden så går det och jag känner mig inte olustig, det är bara den där dagen innan, det ger mig dessutom konstiga drömmar...


Tycker inte alls om att åka inne i stan, har fått börja med den nu lite smått. Blir helt bortkommen om det är mycket folk, och stanna/köra/svänga och hela skiten... Så det ska bli så jävla skönt att få ta en paus nu och försöka slippa tänka på det.

Av Sofie - 12 mars 2010 14:42

Här är några sidor med såkallade Brain teasers, det är kluringar som man kommer att grubbla sig gammal på innan man har löst dom. Kan inte påstå att svaren alltid är så jättelogiska och ofta väldigt långsökta. Men gör järna ett försök, jag kan inte låta bli sånna här, men blir gode irriterad när jag inte kan lösa en enda av dom (förutom dom man har hört förut)


Brainteaser 3


Ett tips är ju att ni googlar "Brain teaser", då får ni upp en massa mer eller mindre kul grejer.


  

Av Sofie - 9 mars 2010 22:30


Den här filmen visar den sista kända levande tasmanska tigern, också kallad pungvarg eller Thylasine. Den var den sista levande i det vilda, den fångades in och skickades till ett zoo (troligen med ett par artfränder då det finns bilder som innefattar mer än en individ) där arten skulle försöka räddas från utrotning.


På 1800talet när man hade boskap påTasmanien så var pungvargen det största hotet och det erbjöds skottpengar för varje dödat djur. Så de jagades skoningslöst till sista djur.


Den dog sommaren 1933, sedan dess har den varit officiellt utdöd.


Bara det att människor påstår sig ha sett Thylacine, och detta inte bara på Tasmanien, där den levde, utan också på Australiens fastland. Man misstänker att individer har smugglats med ojämna mellanrum från ön till fastlandet. När detta ska ha skett är för mig okänt.


För att återgå till AnimalX, så har dom gjort en undersökning av observationerna gjorda av sivila i sydvästra Australien. Jag personligen finner människorna i programmet väldigt oproffesionella, det dom gjorde var att prata med människorna som påstår sig har sett djuren, sedan har de satt ut kamerafällor där de tror att de kommer att ha chans att fånga djuren på bild. Bara det att när dom gör det så kladdar dom samtidigt ner med en massa dofter, som jag antar att pungvargern gör vad den kan för att undvika. Med andra ord - endast råttor, flugor och wallabys på bilderna.


En thylacine är relativt enkel att känna igen, den är större än en räv, pälsen är kort, gulbrun ibland med inslag av rött, men det som utmärker dom är det som gav dom namnet tiger - de har ränder från ryggen och bakåt. På framtassarna har de fem tår där klorna är tydliga i avtrycken, baktassarna från hasen och ner ser ut som på en känguru. Detta gör att den lämnar avlånga avtryck med baktassarna.



Jag personligen tror att det finns kvar thylacins någonstans, de södra delarna av Tasmanien är realtivt glesbyggda och erbjuder ett bättre område för dessa varleser att överleva. Så jag hoppas och tror att dessa ännu finns kvar och att de har en såpass livskraftig population att de inte dör ut pga genbrister till följd av inavel.


Här finns en serie filmer som visar bilder på vad som kan vara pungvargar:


AnimalX program om thylacine - ignorera den mycket dramatiska gubben som berättar, det han säger är intressant, men hur hela programmet är framfört känns bara dåligt. Del 1 här - resten finns i menyn till höger.
 

Presentation


"The greatest harm can result from the best intentions"

Klocka

Livestream

Watch live streaming video from fiffiluren at livestream.com

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Vad ser ni när ni ser en tamråtta?
 Ett äckligt odjur som borde utrotas?
 Ett djur som får leva bara det inte har något med dig att göra
 De är helt ok, bara du inte behöver ta i dem
 Gillar dem, bara inte svansen
 De är helt ok, inget favvodjur dock
 Det är det bästa som finns!

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards