there is only one guy in this world who can make me smile when I am down

Alla inlägg den 20 september 2009

Av Sofie - 20 september 2009 13:06

Har gjort ett litet test i helgen, bara för å se. Jag sket i å ta reda på stripsen som blev över efter maten igår och jag har inte bytt soppåsen även om den varit i behov av det sen i lördags, och jag har inte heller plockat ur diskmaskinen sen igår, bara för å testa om det kunde finnas någon annan som skulla ta initiativ. Syster har varit borta hela helgen så hennen kan man aldrig räkna med, och bror... Han är blind för allting som inte rör hans egan intressen. Dvs allt var kvar då morsan kom hem från jobbet nu på morgonen. Och lite sådär lägligt till jag kliver upp och har duchat och kommer in till köket för å leta mig lite frukost i våra tomma skåp, så muttrar hon och donar i köket om hur ingenting blir gjort. Då känner man sig uppskattad, för nu är det mig hon muttrar över då jag inte gjorde allt det där EN gång. Det är ju kul.


Måste börja leta lägenet så jag kommer ur den här helvetesloopen nån gång...

Av Sofie - 20 september 2009 02:15

Vi läste om fåglar i skolan i kursen Djur i Zoohandel, där tog vi bland annat upp storlekar på burar óch vad som är minsta lagliga mått. Sen slog det mig, jag har en bur till mina möss som i grunden är en fågelbur med måtten 66*55*32 cm. Den är rekomenderad till bland annat undelater. Men nu är det så här att enligt L80s regler som finns på Jordbruksverkets hemsida så ska buren ha måtten (albsolut minimum om man tittar i tabellen) 70*40*60 cm. Det står att den kortaste sidan ska vara minst fågelns dubbla längd från näbb till stjärtfjädrar eller minst 40 cm.


Så jag kollade lite snabbt på internet vad det finns för burar till fåglar. Inte en enda av dom jag kollade håller måtten. Så de borde egentligen inte få säljas. Man får inte ens sälja guldfiskskålar längre eftersom man anser att en fisk inte kan må optimalt i en sådan miljö, den har inget tillräckligt bra skydd från insyn vilket kan leda till stress.

  

Kopierat från jordbruksverkets hemsida, L80 reglerna, sida 38

Presentation


"The greatest harm can result from the best intentions"

Klocka

Livestream

Watch live streaming video from fiffiluren at livestream.com

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Vad ser ni när ni ser en tamråtta?
 Ett äckligt odjur som borde utrotas?
 Ett djur som får leva bara det inte har något med dig att göra
 De är helt ok, bara du inte behöver ta i dem
 Gillar dem, bara inte svansen
 De är helt ok, inget favvodjur dock
 Det är det bästa som finns!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards