there is only one guy in this world who can make me smile when I am down

Direktlänk till inlägg 11 december 2009

Lycksele = Lyckorus

Av Sofie - 11 december 2009 22:25

Vi for till Lycksele djurpark förra året med skolan, hade inte vart där sen jag var liten och precis lärt mig gå själv i princip, hade bara vaga minnen men inget som jag kände igen när jag åkte tillbala dit senare.


Det var varmt så in i helvete, man ångrade sig gode ordentligt när man valde att inte lämna tjocktröjan i bilen. Kommer bara vagt ihåg vad vi gjorde, vi anlände, käkade lunch och gick sedan ut i parken, blev guidade av Ronny som jobbar där (han har vart med i ett par avsnitt i Mitt i naturen, för er som ser det ibland). Först var det väl hjortdjur, vildsvin och älgar (som är hjortdjur jag vet), däribland en väldigt raggig ungtjur som var väldigt nyfiken på oss, se den fick vi klappa. (jag låter som en liten unge nu, men vaddå då? Jag har levt isolerat).


Längre upp för backen kom det ett par rovdjur det var järvarna, rävarna och lodjuren.



Vi passerade myskoxar, renar och visenter också. Men när vi kom till nedersidan där ett par av björnarna var, hade jag inga ögon för dessa Sveriges största rovdjur - för högst upp på kullen till höger var vargarna. Det var första gången någonsin som jag ser vargar irl. AO måste ha trott att jag var helt jävla snurrig i huvet, vilket jag ju vart. Känslorna var något jag aldrig känt förut, det var ett sånt otroligt lyckorus att se dom, hela kroppen skakade och jag bara grinade. Kunde inte sluta. Som nämnt, dom måste trott att jag vart helt jävla knäpp. Sen lämnade vargarna oss där och sprang till andra änden av inhägnaden.


Gruppen fortsatte att gå runt björnhägnen och kollade lite på björnungaran - som för övrgt var supergulliga. men jag hade bara ögon för vad som fanns på andra sidan bron - varghägnet.


  


Just där och då var jag lycklig.


Sen fick vi vara med när de matade vargarna och de andra rovdjuren. Vi fick också veta att vargarna eventuellt hade valpar någonstans i inhägnaden.


Vad jag inte såg just då pga lyckoruset var hur deras inhägnad egentligen såg ut. Den var bara drygt 15-20 meter tvärs över och 100+ meter långt. Dom var jättestressade av alla som stod och glodde på dom, plus att det var varmt och att de hade valpar någonstans. Så det enda dom gjorde vara att springa fram och tillbaka i hägnet. Det var ett av de minsta hägnen i hela parken, dom tänkte väl att det var enda sättet för publiken att någonsin få se dom. Men varför utsätta dom för denna stress?


Vargar har varit mitt favoritdjur sedan 200nånting, länge iaf. Och jag blir bara mer och mer fachinerad av dom. Så något jag skulle vilja göra är, till skillnad från många andra som vill åka till varmare ställen, att få åka till östra Finland vid den  Ryska gränsen - det är ett av de rovdjurtätaste områdena här uppe i Skandinavien. Det är nästan garanterat att man får se varg. Sen skulle jag också vilja åka till Kanda och Alaska - där det faktiskt är sant att de har björnar och andra djur på gården. Kanske inte isbjörnar, men de bruna varianterna iaf.


Lite udda är man väl, kanske...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 7 oktober 2018 10:30

Mina önskefilmer   Fantastic Beasts: Crime of Grindelwald Jurassic Park Fallen kingdom Mists of Avalon Venom Xmen Dark Phoenix Xmen the New mutants   ----------------------------------------------------------------------------- Up...

Av Sofie - 12 augusti 2017 10:46

Fyller ju år snart, igen. Och jul är ju bara tre månader efter det så varför inte skriva en önskelista? Känns så onödigt sen jag började jobba då jag oftast bara köper det jag vill ha (utom det jag verkligen vill ha vill säga... sånt kan man inte köp...

Av Sofie - 24 februari 2017 17:40

Önskar att jag hade sjukanmält mig ett par dagar, men nu är det ju ingen ide.. ...

Av Sofie - 10 februari 2017 20:54

           Mina tre nuvarande råttor. Har haft två till men båda dom har vandrat vidare... ...

Av Sofie - 29 oktober 2016 16:32

Julen är snart här igen! Men det blir npg ännu tråkigare i år än det var förra året. Jag ahr ledigvecka och vill helst vara i huset då, morsan jobbar och syskonen är väl med sina respektive, Pa vet jag inte vad han gör.   Är värdelös på å skiva ö...

Presentation


"The greatest harm can result from the best intentions"

Klocka

Livestream

Watch live streaming video from fiffiluren at livestream.com

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Vad ser ni när ni ser en tamråtta?
 Ett äckligt odjur som borde utrotas?
 Ett djur som får leva bara det inte har något med dig att göra
 De är helt ok, bara du inte behöver ta i dem
 Gillar dem, bara inte svansen
 De är helt ok, inget favvodjur dock
 Det är det bästa som finns!

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards