there is only one guy in this world who can make me smile when I am down

Alla inlägg den 11 december 2009

Av Sofie - 11 december 2009 22:56

Såg en trailer på tv om den nya Sherlock Holmes med Robert Dowey Jr, hade faktiskt glömt att den skulle komma fast jag hade sett en trailer om den tidigare... Premiär nu i slutet av december.


Då fick jag veta något näst intill sorgligt patetiskt - min brorsa har aldrig hört talas om mästerdetektiven Sherlock    Holmes, med tweedkavajen, pipan och förstoringsglaset, för att inte glömma den världskända frasen "Elementärt min käre Watson". Sherlock Holmes skapades av sir Arthur Conan Doyle på 1800talet, den första novellen släpptes 1887 i en tidnining kallad The    Strand Magazine. Han har efter det blivit mer och mer känd som en väldigt klyftig om än i bland dumdristig privatdetektiv. Den enda boken som jag har läst, ska jag erkänna, är Baskervilles hound, och den i två versioner. Men det är länge sedan så jag har bara vaga minnen av böckerna. Dom har även filmatiserats ett antal gånger.


Denna detektiv har även inspirerat till en Disneyfilm, som jag tror de flesta har sett. Basil Mus, som bor på samma gata som förebilden, Baker street. I den versionen är den värsta fienden en stor elak kloakråtta vid namn Råttigan, med en plan på att döda musdrottningen av England och sedan ta hennes plats som kung. Det blir alltså Basils jobb att stoppa honom. Han är en genialisk detektiv, men också en aning galen stundvis.



Källa: Wiki

Av Sofie - 11 december 2009 22:25

Vi for till Lycksele djurpark förra året med skolan, hade inte vart där sen jag var liten och precis lärt mig gå själv i princip, hade bara vaga minnen men inget som jag kände igen när jag åkte tillbala dit senare.


Det var varmt så in i helvete, man ångrade sig gode ordentligt när man valde att inte lämna tjocktröjan i bilen. Kommer bara vagt ihåg vad vi gjorde, vi anlände, käkade lunch och gick sedan ut i parken, blev guidade av Ronny som jobbar där (han har vart med i ett par avsnitt i Mitt i naturen, för er som ser det ibland). Först var det väl hjortdjur, vildsvin och älgar (som är hjortdjur jag vet), däribland en väldigt raggig ungtjur som var väldigt nyfiken på oss, se den fick vi klappa. (jag låter som en liten unge nu, men vaddå då? Jag har levt isolerat).


Längre upp för backen kom det ett par rovdjur det var järvarna, rävarna och lodjuren.



Vi passerade myskoxar, renar och visenter också. Men när vi kom till nedersidan där ett par av björnarna var, hade jag inga ögon för dessa Sveriges största rovdjur - för högst upp på kullen till höger var vargarna. Det var första gången någonsin som jag ser vargar irl. AO måste ha trott att jag var helt jävla snurrig i huvet, vilket jag ju vart. Känslorna var något jag aldrig känt förut, det var ett sånt otroligt lyckorus att se dom, hela kroppen skakade och jag bara grinade. Kunde inte sluta. Som nämnt, dom måste trott att jag vart helt jävla knäpp. Sen lämnade vargarna oss där och sprang till andra änden av inhägnaden.


Gruppen fortsatte att gå runt björnhägnen och kollade lite på björnungaran - som för övrgt var supergulliga. men jag hade bara ögon för vad som fanns på andra sidan bron - varghägnet.


  


Just där och då var jag lycklig.


Sen fick vi vara med när de matade vargarna och de andra rovdjuren. Vi fick också veta att vargarna eventuellt hade valpar någonstans i inhägnaden.


Vad jag inte såg just då pga lyckoruset var hur deras inhägnad egentligen såg ut. Den var bara drygt 15-20 meter tvärs över och 100+ meter långt. Dom var jättestressade av alla som stod och glodde på dom, plus att det var varmt och att de hade valpar någonstans. Så det enda dom gjorde vara att springa fram och tillbaka i hägnet. Det var ett av de minsta hägnen i hela parken, dom tänkte väl att det var enda sättet för publiken att någonsin få se dom. Men varför utsätta dom för denna stress?


Vargar har varit mitt favoritdjur sedan 200nånting, länge iaf. Och jag blir bara mer och mer fachinerad av dom. Så något jag skulle vilja göra är, till skillnad från många andra som vill åka till varmare ställen, att få åka till östra Finland vid den  Ryska gränsen - det är ett av de rovdjurtätaste områdena här uppe i Skandinavien. Det är nästan garanterat att man får se varg. Sen skulle jag också vilja åka till Kanda och Alaska - där det faktiskt är sant att de har björnar och andra djur på gården. Kanske inte isbjörnar, men de bruna varianterna iaf.


Lite udda är man väl, kanske...

Av Sofie - 11 december 2009 22:03

Nu besudlar jag min blogg men jag stör mig så förbannat på denna människa...


Petra Mede


Hon är en pinsamt dålig komiker, bara med en massa dasskämt och överdrivna miner. Rent sorglit att hon fick leda melodifestivalen i våras, det gjorde ju bara programmet ännu värre. Hennes senaste hittepå är en skola för kvinnor som lever med mansgrisar i Cirkus Möller. Och som sagt, hon överdriver en hel del och jag kan verkligen inte förstå den stackars jävel som har valt att bli hennes offer i denna serie.


Ett av hennes tips var att om mannen har rakat sig och inte tagit bort håret från handfatet så är det ok att raka ner könshåret i hans lunch. Eller varför inte svetsa fast motorhuven efter att han glömt fälla ner toalocket? Visst är dessa detaljer extremt irritande, men hennes metoder att hantera det (jag vet att det är "komedi" och påhittat) men hallå! Det finns alltid psykopater där ute som tar sånt här på allvar och testar det!


Jag ser ingen som helst humor i hennes form av komedi. Det är ju nästan ännu värre i programmet "Morgonsoffan" med David Batra (som för övrigt är minst lika jävla kass, och även han har en dålig roll som en puckad taxichafför i Cirkus Möller). Att simma i medelhavet med delfiner är lika med att ta ett dopp i barnpollen på det lokala badhuset. VAKNA SVERIGE!





Av Sofie - 11 december 2009 21:06

Bara för att göra ett försök till lockande rubrik, men jag tror jag misslyckades...


Pepparkakor har vi inte bakat några än, får se om det finns nå tid till det. Däremot köpespepparkakor har det gått åt några burkar av de senaste veckorna, jag själva har väl ätit en och en halv själv eller nåt.



Sen då på tal om blomkrukor, vi har ett par stoooora blommor i vårat vardagsrumsfönster. Och så sent som i måndags var pappa och ryckte i den största av dom. Den bor en alldeles för lite krukan och stod och balanserade ungefär som en plyerstpenna som man ställt på spetsen - minsta förändring och den tippar. Men han lämnade den efter att morsan övertalade honom om att den står kvar så länge han inte petar i den. Så i förrgår, sitter jag vid datorn i soffan som jag brukar, fönstret med blommorna är bakom fönstret. Jag hör något konstigt raspande ljud, det går ett par sekunder, sen hörs det igen följt av att något faller. Det är fetblomman som håller på att ramla ur fönstret ner i skallen på mig.


Men jag kan skryta med att jag ibland har rätt snabba reflexer så jag lyckade fånga upp den, men kunde sen inte röra mig så morsan fick bära bort den. Den jäveln har ju dessutom vassa blad så det var ren tur att man inte skar upp sig på fanskapet. Så nu står den bredvid tvn där den egentligen inte får plats, men man har inte så mycket val när lägenheten är byggd på det här viset.


Men jag lever än, dessvärre, och det blev ett pissinlägg. Har inte vart inne och skrivit något på ett tag, har ingen inspiration...

Presentation


"The greatest harm can result from the best intentions"

Klocka

Livestream

Watch live streaming video from fiffiluren at livestream.com

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Vad ser ni när ni ser en tamråtta?
 Ett äckligt odjur som borde utrotas?
 Ett djur som får leva bara det inte har något med dig att göra
 De är helt ok, bara du inte behöver ta i dem
 Gillar dem, bara inte svansen
 De är helt ok, inget favvodjur dock
 Det är det bästa som finns!

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards