there is only one guy in this world who can make me smile when I am down

Alla inlägg den 11 oktober 2010

Av Sofie - 11 oktober 2010 23:30

Jag har en tid velat ha en bokserie efter att jag råkade se en av böckerna på affären i Falun när jag var där och tog körkort, men jag var ju naturligtvis för snål för att köpa den då, typiskt mig. Men iallafall, nu har dom fem första böckerna av Temeraire ramlat ner här hemma och jag har börjat läsa den första av dom "His majesty's dragon".


Kortfattat utspelar den sig på 1700 talet tror jag, i våran värld. Vill minnas att Napoleon nämns i någon av dom... Det finns drakar i världen och dom är inte endast eldsprutande monster, dom föds också upp av människor och används i krig. Det finns flera olika arter och varje art har sina speciella egenheter. Sen beror mycket på vars dom har blivit uppfödda.


Jag har hunnit så långt som att förstå att Engelsmännen avlade på drakar som är snabba men inte speciellt smart (sen tas olika fram för olika ändamål), medan man i Kina, där man har hållit på med uppfödningen under tusentals år, mer har inriktat sig på interligens och skönhet hos drakarna.


Det är härifrån Temeraire kommer ifrån, Kina. Men han är i fransmännens våld när Lawrence hittar hans ägg. När Temeraire kläcks fattar han tycke för Lawrence som blir tvungen att ge upp sin kaptenstitel på sitt skepp för att bli Aviatior i stället.


Eller det misstänker jag iaf, har inte hunnit läsa riktigt så långt än. Älskar då boken så långt! Jag gillar skarpt att det är mer än en art drakar och att dom är så olika, sen är det intressant att dom har slängt in dom i den "riktiga" världen, i stället för att skapa en egen.


Den här boken är skriven av Naomi Novik och är den första i en serie på jag vet inte hur många, den kommer dessutom på film 2011, nice!

Av Sofie - 11 oktober 2010 22:57

Numera bakas det väldigt lite kladdkaka här hemma, vet inte när den senaste blev till faktiskt... Men iaf, har kommit på hur lätt det är att göra lefsor så det är vad som gräddas här hemma ett par gånger i veckan :) Har tjockat mig som fän på dom, det är så satans gott!


Dom ser vekligen inte ut som dom där norska lefsorna man köper, vet inte hur man ska få dom sådär kompakta som dom är, men det häre funkar lika bra.


Den första jag gjorde vart inte nå bra, missade i receptet och fick inte med sockret i degen, så det blev bara bröd med smörkrämen på :Pgick att äta men det var tråååkigt. Men har sen dess blivit bättre, om det nu inte vore för att morsan bara muttrar över hur mycket det stinker av det där satans hjorthornssaltet.


  

Presentation


"The greatest harm can result from the best intentions"

Klocka

Livestream

Watch live streaming video from fiffiluren at livestream.com

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Vad ser ni när ni ser en tamråtta?
 Ett äckligt odjur som borde utrotas?
 Ett djur som får leva bara det inte har något med dig att göra
 De är helt ok, bara du inte behöver ta i dem
 Gillar dem, bara inte svansen
 De är helt ok, inget favvodjur dock
 Det är det bästa som finns!

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards